Solkysten
Bolig-udland
AAEstates
BoConcept Mijas
Læs Solkysten
SOLKYSTEN - September 2014
Fotos: Ninna Flor
Fotos: Ninna Flor
Erhard - eremitten på Fuerteventura
Ny dansk krimi foregår på kendt spansk ferieø
Thomas Rydahls debutroman ”Eremitten” er en hæsblæsende krimi hvis handling udspiller sig på ferieøen Fuerteventura. Allerede inden sin udgivelse på dansk tegner bogen til at blive en kæmpe succes. Spaniens største bogforlag, Grupo Planeta, har allerede købt bogen til udgivelse på spansk, og den skal ligeledes trykkes på kroatisk. Solkysten har talt med den noget forbløffede forfatter, som stadig ikke er kommet sig helt over den kæmpe interesse, der allerede er udvist over for hans fængslende værk.

Hvordan fik du ideen til din bog?
Den oprindelige idé til min hovedperson kom, da jeg var på ferie på Fuerteventura. Efter en kort taxatur skulle jeg have mine indkøbsposer i bagagerummet og så, at chaufføren havde en guitar liggende. Det fascinerede mig. Taxachaufførens liv. Alt det vi ikke ved om hinanden. Næsten på stedet opfandt jeg Erhard – en slidt, desillusioneret særling, der spiller musik og kører taxa. Da jeg begyndte at arbejde med ham, hans karakter, ønskede jeg at give ham et alvorligt problem, han kunne løse. Et problem så stort at det kunne få ham engageret i livet igen.

Er der en særlig grund til, at handlingen udspiller sig på Fuerteventura?
Jeg oplevede med det samme, at øen, en lille del af Spanien, er det perfekte mini-samfund for en forfatter. Et godt skakbræt, jeg kan flytte mine brikker rundt på. Den har lige præcis det hele. Og samtidig er den fysisk adskilt fra Spanien og den store verden. De kanariske øer ligger for sig selv, omgivet af Atlanterhavet, med udsigt til Afrika. Og for mig er Fuerteventura den mest interessante af de kanariske øer. En ensom og imponerende lavaklump med stor sårbarhed og styrke, skønhed og forfald. Stadig ret uopdyrket af turistindustrien, stadig rå og upoleret.

Hvordan lavede du din research med hensyn til Fuerteventuras vejnet, bynavne, cafeer m.v. – for ikke at nævne navnene på personerne?
På min ferie gik det op for mig at jeg havde fat i en god historie – så jeg begyndte at tage billeder, video og noter. Men da jeg kom hjem og skrev de første par sider, løb jeg hurtigt tør for konkrete informationer. I dag kan man heldigvis finde meget via Google og Facebook. Blandt andet tog jeg via Facebook kontakt til en engelsk kvinde, der bor på Fuerteventura. Hun har hjulpet mig med mange detaljer fra øen. Men jeg opdagede også, at det ikke var det allervigtigste for mig at være korrekt og præcis. Jeg har som forfatter brug for at kunne opfinde og bruge kulissen helt frit. Det er stadig et fiktivt landskab for mig. Men jeg har brugt masser af rigtige byer, gader, steder og seværdigheder – og min voksende viden om øen, dens historie og dens befolkning har i høj grad inspireret mig til elementer i bogen, personer og så videre.

Hvor lang tid tog det dig at skrive ”Eremitten”, og er det noget, du har arbejdet med i weekender og ferier?
Siden jeg begyndte at kunne skrive, det vil sige børnehaveklasse, har jeg arbejdet på en bog. Altid. I gymnasiet blev det mere alvorligt. Da jeg fik en computer. Jeg vandt en novellekonkurrence som 17-årig. Jeg kom ind på Forfatterskolen som 23-årig. Bagefter skrev jeg en ungdomsroman, en børnebog, en sciencefiction-lignende roman og et drama, men de ligger stadig derhjemme i skuffen. Heldigvis. ”Eremitten” er det første af mine manuskripter, jeg har troet på. Jeg troede på det fra starten. Og jeg har givet alt, hvad jeg havde i de to år, det tog mig at skrive den. Jeg arbejder med kommunikation og kreativitet, så det var skrivearbejde, der skulle foregå i weekenderne, tidligt om morgenen – og i toget på vej til arbejde. Jeg lærte mig selv at være effektiv og disciplineret. Det er vigtigt for enhver forfatter. I weekenden sidder jeg på Louisiana, museet i Humlebæk, og skriver. Det er mit bedste værksted. Selv om der er mange mennesker, kan jeg virkelig fokusere og koncentrere mig, når jeg sidder der – med en smuk udsigt og sort kaffe.

Din hovedperson, taxachaufføren Erhard Jørgensen, er en meget speciel type, som tilmed mangler en finger. Hvad er årsagen til, at du har valgt at gøre din helt ni-fingret? Og hvorfor har du ladet ham være en gudsbenådet dygtig klaverstemmer som nebengeschäft til sit job som chauffør?
Erhard er et ukomplet menneske. Han har fejlet i livet, tydeligst markeret med fingeren, der mangler. Det har sin helt egen historie. På den måde repræsenterer han os alle. Måske. Han er en mand, der er fysisk og psykisk vejrbidt, og det gør ham både sjovere at skrive om og måske at læse om. Samtidig ville jeg arbejde med en person, der ikke er bitter og fortrydende, men drives til handling af lyst til forandring. Begge job er ydmyge og servicerende – ligesom navnet Erhard er et lidet prangende, men uddateret navn. Jeg ønskede at han skulle være afpillet og nøgen, men ikke uinteressant.

En af de meget karakteristiske ting ved din skrivestil er den måde, du taler i billeder. For eksempel beskriver du en af bogens hovedpersoners passionerede og følsomme måde at spille klaver på ved at skrive: Han slipper tangenterne, som var det et korthus. Hvordan opsnapper du disse sammenlignende billeder – er du vant til at lave sådanne metaforer, når du betragter ting i almindelighed?
Jeg tager sproget alvorligt og holder af at gøre det personligt. Klicheer er ofte sproglig dovenskab. Nogle gange er det nødvendigt eller bedre at bruge en metafor folk kender, andre gange er det mest ærligt og givende at skabe en metafor, der overrasker, samtidig med at den giver mening. Hvis det bliver for syret, kan man tabe læseren, bliver det for forudsigeligt, kan man tabe andre. Der er en balance, man som forfatter og storyteller altid kan forsøge at udfordre.

Når man læser din bog, hæfter man sig ved, hvor autentiske dine personer virker. Din beskrivelse af dem og deres adfærd gør det let at visualisere dem og – på sin vis – nærmest se handlingen udspille sig på film. Er dette et resultat af, at du som privatperson er meget observant og fanger små detaljer og finurligheder ved folk, så du har let ved at bringe dem til live på papir?
Jeg ved ikke om jeg er mere eller mindre observerende end andre. Men jeg elsker at arbejde med de små detaljer, der gør os menneskelige. At indfange livets æselører og krummer og næsehår. Samtidig vil jeg gerne bidrage med litteratur, der hylder vores forskelligheder, vores særheder. Måske kan mine historier være med til at skabe større accept af sære onkler og tanter, der er gode nok på bunden.

”Eremitten” udkommer på dansk til september, men den udkommer også på spansk og kroatisk. Havde du forestillet dig at komme så hurtigt fra start med din debutroman?
Nej, det havde jeg slet ikke. Mit forlag og mine agenter har gjort et stort stykke arbejde – det er svært, næsten umuligt, at sælge en debutbog, der ikke er udkommet på sit originalsprog endnu. Så det er højest uventet. Og vanvittigt glædeligt – også for dansk litteratur. Det glæder mig meget at Erhard får lov at komme ud til så mange mennesker. Jeg er meget taknemmelig og nyder hvert lille skridt på vejen.

Hvad arbejder du på nu?
Jeg er godt i gang med min næste roman. Uden at afsløre for meget vil jeg sige, at siden jeg fik de indledende ideer til ”Eremitten”, har jeg set den som første del af en større, mere omfattende historie, jeg gerne vil fortælle. Så naturligt nok er jeg i gang med en roman, der foregår i samme univers – med mange af de samme personer og nogle geder. Og en bizar forbrydelse, ingen vil røre ved.
Afstemning
****
0 stemmer afgivet
Fotos: Kasia Køhler Larsen
Fotos: Kasia Køhler Larsen
Fotos: Kasia Køhler Larsen
Fotos: Kasia Køhler Larsen
Thomas Rydahls spændingsroman ”Eremitten”, der udkommer i september 2014, er blevet solgt til verdens sjettestørste forlag, spanske Grupo Planeta, som udgiver bogen i Spanien i foråret 2015 på det prestigefulde imprint, Ediciones Destino. Grupa Planeta har også erhvervet rettighederne til at udgive bogen i en række sydamerikanske lande.
Thomas Rydahls spændingsroman ”Eremitten”, der udkommer i september 2014, er blevet solgt til verdens sjettestørste forlag, spanske Grupo Planeta, som udgiver bogen i Spanien i foråret 2015 på det prestigefulde imprint, Ediciones Destino. Grupa Planeta har også erhvervet rettighederne til at udgive bogen i en række sydamerikanske lande.
Hvem er Thomas Rydahl?
Thomas Rydahl (født 1974) er en dansk forfatter og oversætter, som er uddannet fra Forfatterskolen i 1999. I 1992 vandt han Politikens og Gyldendals novellekonkurrence med novellen Forever Young. Sidenhen har han udgivet fire noveller, herunder novellen L.

Til daglig bor Thomas i Fredensborg nord for København med sin kone Pia Beck Rydahl og parrets to børn, Anthon og Lucca. Thomas har talent for skæve vinkler og utraditionelle betragtninger og besidder en enestående evne til at gøre sine personer troværdige og interessante.
www.thomasrydahl.com


Det skriver forlaget om Thomas’ bog
Krimifans i Danmark og udlandet kan godt forberede sig på en læseoplevelse af de allerstørste, når Thomas Rydahl til efteråret debuterer med en thriller i verdensklasse. Vi siger ikke meget mere lige nu, men husk navnet Erhard. Husk øen Fuerteventura. Og husk, at skinnet bedrager, og at selv den største taber kan vinde dit hjerte.


Om EREMITTEN
Den gamle eneboer Erhard mangler en finger. Desuden hører han stemmer og drikker for meget lumumba. Men det stemmerne siger, er værd at lytte til, og den manglende finger peger på en modbydelig sag om en død dreng, som Erhard bliver tvunget til at opklare.
EREMITTEN er en hårdkogt og hjertegribende spændingsroman, der allerede inden udgivelsen i Danmark er solgt til udgivelse i 10 lande – blandt andet til Spaniens største forlag Grupo Planeta.
Glæd dig til at møde Erhard – årets mest overraskende detektiv i årets mest medrivende krimi.
Thomas Rydahl: Eremitten
520 sider, hæftet. Kr. 299,95
ISBN: 978-87-91299-59-9
Udkommer 26. september 2014

Bestil Håndbog

Lejligheder og villaer i Spanien til salg og leje
Kontakt Solkysten
Legal